vrijdag 11 september 2015

Pimp een multomap


Het nieuwe schooljaar is begonnen. Als docent en mentor gebruik ik altijd een multomap om mijn werk te ordenen. De afgelopen jaren kocht ik meestal een multomap. Nu wilde ik zelf een map maken, maar gezien de beperkte tijd die ik op dit moment heb, moest het een makkelijke DIY zijn. Vandaag was ik vrij en ik wilde een oude map pimpen in het middagslaapje van Bente.








's Ochtends ben ik de StofStudio geweest in Schiedam. Een stoffenzaak om de hoek is echt een kadootje. De stof die ik heb gekocht, had ik al eerder gezien, maar ik wist er geen doel voor. Ik kocht ook de vulling. Beide een halve meter.
Toen Bente in bed lag, heb ik eerst de map op de stof gelegd en met een flinke rand eromheen afgeknipt.


Als ik bij mijn vriendin van Morgenblond (voorheen Atelier Mama Bee) een agenda maak, gebruiken we altijd lijm voor boekbinden. Dat had ik niet in huis, dus moest het met hobbylijm. Ik kwam erachter dat er weer eens een nieuw potje moet komen, hihi.

De volgende stap was het grofweg op maat knippen van de vulling. Ik vergeet altijd hoe dat spul heet. Ik heb het vastgelijmd en daarna de randen netjes bijgeknipt.





Omdat ik voorop een metalen labelhouder vanTim Holtz wilde plakken, heb ik vooraf de gaatjes in de map gemaakt. Ik was bang dat ik de stof zou verpesten als ik teveel moest frutten door alle laagjes heen. De Action heeft van fijne, vlijmscherpe hobbymesjes. Daar kon ik mooi twee kleine gaatjes mee maken.











Het vastlijmen van de stof doet een beetje denken aan vroeger, toen ik al mijn boeken moest kaften aan het begin van een nieuw schooljaar. Aan de binnenkant van de map vouw je de stof naar binnen, maar daar komt nog karton overheen. Ik wilde niet dat dit te dik werd. Dus heb ik er een stukje uitgeknipt. Bij de eerste hoek heb ik teveel geknipt en misschien zie je wel op de foto, dat daar de stof niet mooi gevouwen is.









Ook moest ik wat improviseren bij de ringband. Hier heb ik de stof een beetje ingeknipt, dubbel gevouwen en onder de ringband vastgelijmd.


Voordat ik de binnenkant ging afwerken, moet ik eerst de labelhouder vastmaken. Nu zitten de splitpennetjes netjes verstopt onder het karton.

Als laatste moest de binnenkant afgewerkt worden. Ik vond in mijn stapel papier, het papier van Xenos. Nog nooit gebruikt, maar dit leek goed te passen. Helaas reageerde het papier en de lijm niet goed op elkaar. Ik hoop dat dit nog wegtrekt. Ik heb het ook met dubbelzijdig tape geprobeerd, maar dat plakte niet op de stof.

Tijdens de afwerking werd Bente wakker. Bijna gelukt binnen de tijd, maar hij is af en ik ben er heel blij mee!



1 opmerking:

  1. Hij werd gelijk goed gekeurt door je dochter ! Op mijn blog deze week ook een kaft .
    Ik ga je beslist volgen ! Liefs Sarah

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een berichtje wilt achterlaten.
Dank je wel!